10-dygnsprognos

jag vill lägga till en favoritort Skåre, trelleborg

Kommentarer

  • Man klickar i stjärnan till vänster om ortsnamnet så att den blir gul. Då lägger sig orten i favoritlistan. För att fästa som startort klickar man på fästnålen till höger om ortsnamnet.

  • 10 dygnsprognosen har inte uppdaterats på flera dagar varken på Android eller iPhone. På Windowsdator funkar det bra.
    .Mvh Lasse

  • Hej Lasse!

    Upplever du fortfarande samma problem? Vilken ort är det du söker på? Kolla så du har den senaste uppdateringen av appen, och prova stänga ner appen och start upp den igen så bör det fungera. Annars får du återkomma.

  • Jag vill se 10-dygnsprognosen som diagram i min mobiltelefon. Varför har Ni tagit bort den möjligheten?

  • Hej Sten!

    Är det appen du använder? I så fall får du upp diagrammet om du vänder telefonen 90 grader så du har den i liggande/horisontellt läge.

    På de flesta telefoner går det att ställa telefonen så den är "låst i stående riktning". Är det så att du har den inställningen aktiverad så kommer inte diagrammet upp.

  • Jag får ibland bara upp samma prognos som jag tittade på senast även om den är flera dar gammal, att uppdatera sidan hjälper inte. Det gäller både Android-mobil och Windows7-dator, använder Firefox (inte appen på mobilen). Gissar att det har med kakorna att göra men har inte undersökt närmare. Genom att snurra runt på siten brukar det gå att få till det men jag har inte hittat nån systematik,än.

  • Hej Lars,
    Tack för din inrapportering, jag lägger ett ärende till vårt utvecklarteam, så tittar de på det.
    Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

  • Hej.
    Tittar på 10-dygnsprognosen för Borlänge i vanlig webbläsare på PC. När jag tar fram dagens prognos i diagramform är det uppehåll hela dagen. När jag tittar i tabellform är det regn från morgon till kl. 13.00. Varför???

  • Hej Lars,
    Jag kan inte återskapa samma fel, kan du några bilder, t.ex. med hjälp av programmet Windows Skärmklipp? Det ska redan finnas på din dator.

  • I morse ca 07:30 var skillnaderna lite större (mer regn i diagrammet) än dessa bilder, men skillnaden finns även nu kl 14:50.

    Bifogade filer:

  • Lars, det blir ofta skillnader mellan diagram och tabell (särskilt långt fram i tid) för att tabellerna inte bryter kl 24 utan kanske bara har två tidpunkter per dygn, säg kl 02 och kl 14. Men det bör man kunna förbättra.

    Anders: jag modifierar min felbeskrivning, det syns inte i mobilen (numera i alla fall). Men om jag har en prognossida uppe i datorn när jag stänger den och senare startar datorn och webläsaren (Firefox) återskapar sidan så får jag den gamla prognosen och den hänger kvar åtminstone i angivelser av dagar och datum trots att jag klickar på uppdatera och går till en annan ort (där det blir aktuella data) och tillbaka.

    Bifogar tre skärmklipp som visar det här förloppet.
    Det blir såhär på flera olika datorer men alla kör Windows 7 och senaste Firefox-läsaren.
    M v h

    Bifogade filer:

  • Kartan där vädret simuleras tappar ortsnamnen om man trycker på "droppe", "grader", "moln" eller "paraply". Varför? Detta gör det svårt att orientera sig på kartan. (Trycker man på "solen" visas ortsnamnen igen.)

  • Hej igen.
    Angående skillnad på prognosen i tabell och diagram. Jag antar att båda skapas från samma modeller och då borde båda ge samma prognos på webben annars tappar prognosen och SMHI i trovärdighet.

  • Hej Lars,
    En spontan reaktion jag får är att i bilderna du bifogade den 29/9 är att tabellen visar 0.2 och 0.3 mm nederbörd, och att endast heltal visas på diagrammet.
    0.3 mm nederbörd skulle alltså avjämnas till närmsta heltal, vilket är 0 mm.

    Tabell och diagram har självfallet samma datakälla.

  • Vad är vitsen med 10 dygnsprognoser när de i princip aldrig stämmer? 2/10 skulle det vara växlande molnighet nu på Lördag morgon i Sollentuna. Senaste budet är regn. Eftersom man uppenbarligen inte kan förutspå vädret så borde man skippa osäkra långtidsprognoser (det skapar bara irritation med dessa gissningar/osäkerheter och ingen har nytta av prognoserna).

  • Hej Per!

    Jag kan förstå ditt resonemang, och som du säger kan 10-dygnsprognosen vara väldigt osäker. När det finns en ny modellkörning från prognosdatabasen så tittar meteorologerna på vilken som är den mest troliga utvecklingen, sedan uppdateras prognosen.

    Ibland är modellkörningarna väldigt hoppiga, särskilt längre fram i tiden. Samtidigt finns det en internationell standard för att det ska finnas långtidsprognosen, trotts dess osäkerhet.

    Det tips jag kan ge är att läsa meteorologens kommentarer och hålla dig uppdaterad med radarbilder.

  • Varför skiljer sig solens upp- och nedgång under 10-dygnsprognosen med en timme från alla andra tabeller jag tittat på.

  • Hej Göran!

    I och med att vi gick in i normaltid har tiderna för solens upp- och nedgång ändrats. På grund av ett fel i systemet har tabellerna fått fel tid, mina kollegor jobbar just nu på att justera detta.

  • Jag förstår inte riktigt svaret från Ellen angående den dåliga tillförlitlighet på 10-dygnsprognoser som Per korrekt påpekade. Även om nu inte Ellen är den som beslutar om SMHI ska lägga upp dessa prognoser på nätet eller ej, så kan man tycka att kundtjänst skulle ta till sig den massiva kritik som befolkningen har vad gäller SMHIs dåliga prognoser. Det finns ju människor som är beroende av korrekta prognoser och ärligt talat så har dessa inte blivit bättre med åren, trots ett förmodat bättre datastöd än på exempelvis 70- och 80-talen.

    SMHI borde kanske ta till sig av kritiken i stället för att bara ha en "jag hör vad du säger"- attityd

  • Helt rätt Lars Ove! Att ta till sig av kritiken är viktigt, och era/användarnas kritik och förbättringsförlag är en viktig del i utvecklingen av SMHIs tjänster. Som du säkert förstår har jag inte mycket att säga om hur prognoserna ser ut, jag för vidare era kommentarer till prognoscentralen som ansvarar för dessa.