10 dagars väderprognos

Att beskriva vädret i 10 dagar framöver, tycker jag är bra, även om det inte stämmer, eftersom vi har ett arbete av sådan art att vi är utomhus i princip varje dag. Prognoserna har dock blivit bättre det senaste året, vilket är en framgång.

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tänk om det kunde vara lite säkrare några dagar framåt det skull vara toppen.
    Jag jobbar med mina bin och då är det bra att ha en "bombsäker" prognos.
    Å andra sidan förstår jag att detta inte är helt möjligt och tackar för det som finns,
    Bondepraktikan är ju lite föråldrad.
    Leif

  • Hej Konrad och Leif,
    Ett råd är att alltid komplettera med att läsa meteorologens kommentar och sedan klicka in dig på kartan till vänster på ditt distrikt. Dessa prognoser är domsamma som läses ut i radions P1. Då får man en god överblick över väderutvecklingen.

  • 10-dygns diagrammet är grafiskt bra o funktionellt, men inte mycket att lita på (åtminstone inte längre fram i tiden) om inte det råder ett bastant högtryck, men då kan jag som amatör också spå vädret rätt ända tills det till slut ger vika.

    Igår (11-maj 2014) så har det i prognosen för Karlstad blivit väldigt fel fram tills en ny uppdatering kom under morgonen idag (12-maj 07:55). I 10-dygns diagrammet presenterats det för ett uppehållsväder för hela kommande dygnet. Jag kollade igår kväll både SVT och TV4 och deras meteorologer visade istället att det skulle bli påtagligt med regnskurar över området och det stämmer väl med hur det hittills varit under morgon/förmiddag.

  • Hej Mikael,
    Det kan vara vanskligt att bara titta på en punkt då det finns en osäkerhet på regnområdenas placering på 5-10 mil när det gäller ortsprognoserna.
    Därför bör man alltid komplettera sin prognos med en textad prognos för det område där man bor, i detta fall sydvästra Svealand.
    Det finns en artikel skriven som förklarar svårigheterna med att göra ortsprognoser och här är artikeln:

    Ortsprognoser – del i helheten
    SMHIs ortsprognoser ger en bra inblick i hur vädret ska bli för en viss plats. För att du ska få en rättvisande bild av väderprognosen för din ort, kan ortsprognosen med fördel kompletteras med annan information, exempelvis meteorologens kommentar och radarbilder. Här beskriver vi ortsprognoserna och hur du använder dessa bäst.
    Allt fler använder SMHIs ortsprognoser som finns tillgängliga såväl på hemsidan som i SMHIs mobilapp för mobiltelefoner och läsplattor. Dessa prognoser ger en bra första inblick i hur vädret ska bli men kan behöva kompletteras med annan information för att ge bästa resultat. Hur ska man då använda ortsprognoserna för att få en så användbar prognos som möjligt?

    Beräknad prognos justeras av meteorolog
    Grunden till ortsprognoserna är SMHI:s prognosdatabas, där det finns prognosvärden i ett rutnät av punkter. Som användare av ortsprognoser är det bra att känna till att data hämtas från EN punkt i prognosdatabasens rutnät.

    Databasen fylls initialt med prognosdata från numeriska prognosmodeller. Med kunskap och erfarenhet kan meteorologen utnyttja det som modellerna är bäst på och bedöma om någon parameter behöver korrigeras. Därför kontrolleras, justeras och godkänns databasen av ansvarig meteorolog på SMHI innan ortsprognosen uppdateras

    Meteorologens korrigeringar sker på en övergripande skala, exempelvis en temperaturhöjning på ostkusten eller temperatursänkning nattetid i områden där den automatiska prognosen visar på klart väder. Att göra justeringar för enskilda orter eller punkter är inte möjligt.

    Lokala variationer förekommer i stort sett alltid
    Lokala variationer i vädret förekommer mer eller mindre alltid, vilket ger en viss, ofrånkomlig, problematik med punktprognoser. Ett typiskt exempel på lokala vädervariationer är temperaturen under kalla vinterdygn. Det är då inte ovanligt med temperaturskillnader på 15-20 grader på väldigt små avstånd. Storbo, utanför Idre, och Idre Fjäll samt Nikkaluokta och Tarfala är två typexempel där man ofta på grund av topografin har väldigt stora temperaturskillnader.

    Ett annat exempel då stora lokala variationer förekommer är när molnigheten varierar mycket. Två närliggande punkter i databasens rutnät kan då ha helt olika prognos. Om man befinner sig i ett område med klart väder men ortsprognosen plockar informationen från en punkt med moln, så upplevs prognosen som helt fel trots att den i ett större perspektiv är korrekt.

    Meteorologens kommentarer kompletterar
    De lokala variationerna i vädret är svåra att beskriva i en modellbaserad ortsprognos. Däremot är meteorologen bra på att beskriva detta i de skrivna prognoser som uppdataras på hemsidan flera gånger per dygn. Man bör därför ta för vana att komplettera ortsprognosen med att även läsa denna text som hittas på hemsidan under "meteorologens kommentar" där man får en översikt av väderläget för kommande dagar samt en mer detaljerad prognos för det närmaste dygnet i ett antal förutbestämda distrikt i landet.

    Ett bra exempel är en sommardag med skurar. Prognosmodellen kan i en sådan situation ha mycket skurar inom ett område men det är inte säkert att en specifik punkt i databasen berörs. En ortsprognos som hämtar informationen från en sådan punkt visar då uppehåll medan meteorologens skrivna text innehåller information om den uppenbara risken för skurar. Vid detta och många andra fall kan man med fördel även ta en titt på radarbilderna för att se aktuell skuraktivitet, hur skurarna har rört sig och var de befinner sig just nu.

    Bästa svaret
  • Pinsamt dåliga prognoser som presenteras. Varför överhuvudtaget skriva en prognos när den ändå inte ens är nära verkligheten?
    Umeå 2014-07- 25....
    Tacka vet jag klart.se

  • Håller fullständigt med Richard. Pinsamt dåliga långtidsprognoser är vad smhi tillhandahåller. Att ens kalla dyngan prognoser är ett hån mot oss som tar del av det. Ett stalltips är att kalla det desinformation, för det är vad det handlar om. Ta bara smhis prognoser från mitten av den här veckan för sö Svealand. Söndag, måndag och tisdag skulle det enligt prognosen, eller förlåt desinformationen bör det ju vara, vara strålande solsken och ett antal minusgrader men i vanlig ordning är det blötsnöande hela dagarna och 0-gradigt som gäller! Totalfel alltså!!!!!!!!!! Att så sent som på lördagseftermiddagen i den sista lokala nyhetssändningen komma med en prognos som talar om uppehållsväder under söndagen när det blötsnöar hela dagen visar ju bara än en gång på smhis totala inkompetens. Att sen i vanlig ordning komma med sitt självförhärligande skryt om bidraget till säkerhet och beslutsunderlag på webplatsen visar ju på sedvanligt sällsynt dåligt omdöme och en total avsaknad av självinsikt. Svårigheten att ta kritik är visst också en tydlig egenskap hos en medarbetare vid smhi, eftersom du inte brydde dig om att besvara Richards inlägg. För mig liksom för så många andra är intrycket därmed att du och dina övriga medarbetare gör mer skada än nytta!!!!!!

  • Hej Melaine,
    Jag menade bara med mitt inlägg att visa på svårigheterna med att ha ortsprognoser direkt tagna ur databaserna och direkt utlagda på hemsidan. Jag är själv noga med att följa meteorologens kommentar och ett klick in på kartan för mitt distrikt vilket är samma prognos som läses ut i radions P1 samt en titt på om någon varning är utfärdad. Jag skulle nog helst se att ortsprognoserna inte skulle presenteras mer än 3-5 dygn framåt. Prognoser mer än 5 dygn är i regel inte bra såvida vi inte har ett stabilt högtryck.

  • Tidigare fanns 10-dygnsprognosen i stort format. Nu är det hopklämt. Då kunde man skriva ut prognosen på ett A4-papper, vilket jag har använt några gånger.
    Varför är detta ändrat?

  • Av någon anledning lyckades jag hitta den presentation, som jzag ville ha.
    Så, jag ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg.

  • Övergår mitt förstånd att ni professionella metrologer presenterar en 10-dygnsprognos när det är nog svårt att förutsäga vädret de närmaste 2-3 dagarna. Med tanke på utfallet är det oseriöst och på gränsen till löjeväckande skulle jag vilja påstå! Är det massmedia som begär 10-dygnsprognoser? Skärpning!

  • Tycker att de lokala 10-dygnsprognoserna stämmer ganska bra. Men då jag bor utefter östkusten så kollar jag även på orten norr, söder samt väster om där jag bor för att se hur lokalprognoserna för dessa områden ser ut och så gör jag en "sammansättning" av alla dessa fyra orter.

    Skulle varit bra om denna "sammansättning" visades som extra information direkt i prognosen så man inte behövde sitta och kolla dessa orter runt om, samt så saknar jag en femte ort, den som är "ute på havet"! ;-)

  • Hej!

    Det som just nu kan sägas om det svenska vädret på lite längre sikt framgår av den manuellt skrivna översikten (utfärdad tidigt i morse 23 juli) på hemsidan, se nedan. Till skillnad från datorgenererade ortsprognoser ges i sådana prognoser också en bild av säkerheten, som man lätt kan frestas övertolka om man bara kikar på de mera fyrkantiga ortsprognoserna.

    På lördag ligger regnet kvar över norra Norrland, samtidigt som ett nytt, troligen ganska djupt lågtryck med regn kommer in söderifrån över Götaland. Lokalt kan det bli stora regnmängder. I samband med lågtrycket också blåsigt.

    På söndag fortsätter lågtrycket norrut över landet men exakta banan är fortfarande osäker. Risk för stora regnmängder och blåsigt väder.

    Nästa vecka
    I nästa vecka fortsätter det ostadiga vädret med flera lågtryck som ska passera landet.

  • Jag tycker att 10-dagarsprognosen är jättebra! Man ser hur det ska bli på dagen och då är det lätt att välja kläder!

  • Lättlurad? Har du koll på hur bra/dåligt det stämmer efter sådär 4-5 dagar?

  • Vill börja med att tacka för (vad vi tycker är) en UTMÄRKT SERVICE !!!

    Vi är ett mindre entreprenadföretag och jag skriver ut långtids diagrammet för kommande period till vår morgon träff varje dag.
    (Nu har jag precis uppdaterat till Windows 10 - så jag vet inte om det har med det att göra...)
    Jag saknar dygnsreferensen i diagrammet när man tar längre period än 5 dagar. Vid kortare tidsperiod får jag dagarna markerade under skalan - vid längre försvinner den skalan.

    Vi planerar om möjligt utföra olika typer av moment, som är väderberoende, utifrån prognosen - något vi har haft stor nytta av så här långt.

    Önskar bara att ni ger möjlighet att kunna "tvinga fram" dygnsskalan även för längre perspektiv.

    Åter igen, stort tack för en fantastisk väder service och sammanställningar (dom är otroligt intressanta att gräva i... :-) )
    Mvh / Svante, Stavsnäs

  • Hej Svante och tack för dina positiva synpunkter. Övriga synpunkter tilldelar jag ansvarig här på SMHI för den tjänsten ni nyttjar.

  • Hej Torny,
    Tack för det och ha en fantastisk fin höstdag !
    /Mvh, Svante

  • Hej igen!

    Denna sommar har prognoserna ständigt fått revideras med kort framförhållningen samt väldigt många gånger inte ens varit pålitlig några timmar framåt. Detta stärker min insikt om att det inte går att göra några säkra prognoser när sommarvädret är så snabbt föränderligt, det finns inte modeller med datorkörningar eller akademisk kunskap i världen som kan ge förutsägelser med en säker överensstämmelse när en parameter av slump finns med i bilden.

    Jag har märkt att meteorologer numera alltmer visar ödmjukhet inför faktum och påtalar osäkerheten kring vissa prognoser och det är bra för högmod är ingen uppskattat attityd.

    Vad jag skulle önska av SMHI är att de kunde ta efter YR i diagrammen och införa en streckad del i staplarna för det som är högst osäkert, t.ex. detta dygn (10 aug.) så visar prognosen i diagrammet för Karlstad att det skulle komma rejält med regn - blev det så? Nej, nej fel igen, YR däremot som istället har en större del av sina staplar streckade för Karlstad har en mycket bättre presentation i.o.m. deras införda osäkerhetsfaktor.

    Annars vid mera "normala vädersituationer" kan jag bli imponerad över hur exakt det ofta stämmer överens med tidpunkt i era prognoser när en nederbörd ska komma trots att de är ställda en relativt lång tid innan.