Behöver jag släppmedel för att gjuta jesmonite i en latexform?

Gjuta jesmonite i latexfoorm. Vilket släppmedel fungerar??

Kommentarer

  • Vi har gjutit ​jesmonite​​​ i papprör, som var penslade med latex, så vår erfarenhet säger att du inte skall behöva något släppmedel emellan för att latexformen skall släppa från jesmoniten. Skillnaden jesmonite/gips är att jesmoniten blir mycket hårdare, så det kan finnas en risk att latexformen går sönder när den skall krängas av. Det bästa är om formen är ganska "slät".
    Madeleine Kreatör
  • Men min fråga var vad ska jag använda för släppmedel? Jesmoniten fastnade i latexen och gick inte att ta loss.
  • Då detta inte är något som vi har testat själva, så har vi fått läsa oss till att man kan använda en silikonolja som släppmedel mellan latexform och gips/betong.
    Madeleine Kreatör