Vilket läder ska jag använda till ridstövlar?

Hej
Jag vill sy ett par ridstövlar men jag är osäker på vilket läder jag ska välja. Jag har en del tankar på vilka egenskaper det ska ha:

- Det ska vara blankt och alltså inte ha någon struktur
- Det ska inte vara för tjockt, men ska ändå vara stabilt nog
- Det ska vara vegetabilgarvat
- Det ska vara ofärgat

Vad rekommenderar ni för sorts läder?
Peter Ahlqvist

Kommentarer

  • Hej, Peter
    Vilket projekt! Vi ska börja med att säga att vi inte har några speciella läder för detta, men vad vi kan få fram är att många gör ridstövlar i kalvskinn. Vi har kalvskinn i standardkvalité. Mer om olika kvalitéer kan du läsa om på produktsidan. Detta är ett relativt slätt skinn, men ytan kan även poleras upp efter det färgats in med vax eller olja. Det är 1,4 mm tjockt och ganska stabilt. Det är ofärgat och vegetabilgarvat. Detta läder kräver antagligen ett foder av något slag, kanske ett tunnare skinn som renskinn. Lycka till!
    Madeleine Kreatör