Varför knäcks min rotting?

Jag har haft min peddigrotting i blöt nu i 24 timmar men den är inte alls medgörlig? Den bara knäcks när jag försöker få till en böj
Sally

Kommentarer

  • Hej Sally
    Vilken grovlek är det på rottingen och är den ny eller gammal? Sådana saker kan påverka rottingen. Om det är helt ny rotting, som du köpt här, så ska det inte bli så här. Ring vår kundtjänst, 0511-26767 så får du hjälp om hur du retunerar mm.
    Madeleine Kreatör
  • Det är helt ny rotting från er, 5mm. Den är dessutom inte alls lika hård som rotting bör vara nu när den borde stelna, flera dagar senare. Är det för att den är gammal?
    Sally
  • Hej igen, Sally
    Jag är säker på att vår rotting inte är gammal, då den går åt fort ifrån vårt lager. Sedan ska man komma ihåg att det är ett naturmaterial och att naturliga variationer då självklart kan uppkomma.
    Men jag har läst på lite i våra gamla möbelrenoverings-böcker och kommit fram till att rottingen inte skall blötläggas för länge. Så här står det i en;
    "Blötlägg två- tre skenor i taget i varmt vatten i några minuter och lägg dem sedan i en plastpåse, så att de behåller fukten, fyll på under arbetets gång. Om en bit torkar under arbetet kan du fukta den igen med en våt trasa."
    Kan det vara problemet att du har haft dem i vatten för länge? Har du lagt i hela bunten, eller har du något kvar som du skulle kunna testa kortare blötläggning på?

    Madeleine Kreatör