Vad skall jag använda för att få en väderbeständig färg i kopparton?

Hej.
Har en stenfigur i ett springvatten i trädgården som nu är s.k. renoverad med att den är ommålad med betongfärg. På denna har det tidigare varit schatteringar i kopparfärg på detaljer på figuren. Jag vill nu måla dit nya schatteringar och söker en färg i kopparton (ej för mörk) som är väderbeständig och tål vatten.
Tacksam om ni kan råda mig med något i ert sortiment.

Kommentarer

  • Denna rostfärg skulle jag vilja rekommendera till dig. Om färgen inte är den du söker kanske du kan blanda till av denna utomhusfärg. Då skulle jag blanda guld med lite rött, för att få en kopparton.
    Hur mycket fukt dessa båda färger tål att svårt att säga, men båda är för utomhusbruk. Kanske går det lägga på ett skyddande lager lack, som tål mycket fukt.
    Madeleine Kreatör