Hur tonar man transparent plast med textilfärg?

Hej,

Jag har sett på utländska filmklipp att de använder textilfärg för att tona transparent plast, t ex hjälmvvisir.
Man doppar helt enkelt plastföremålet i ett uppvärmt färgbad (60 grader) i en kastrull i 10 minuter eller så.

1. Kan man använda vilken textilfärg som helst för detta ändamål?
2. Vilken färgkoncentration ska man ha?
3. Är det någon plastkvalitet som det inte fungerar på;
Pet-G
Polyester
Pvc
Polystyren
Polykarbonat (Lexan)
Akryl (Plexi)
?
(vissa plaster kanske mjuknar vid 60 grader, men det är en annan fråga).

Hälsningar
Hans

Kommentarer

  • Jag har försökt att kolla runt lite, menhittar inget bra exempel. Om jag får tro något så tror jag att det är denna textilfärg du skall använda dig. Jag såg när de färgade opak plast med en liknande produkt, då fick de en ny täckande färg på plastdelen de doppade ner. Jag antar att om man har en transparent plastdel, att den fortsätter att vara transparent. Färgkoncentration och plastkvaliteter får du nog lista ut själv.
    Madeleine Kreatör