Hur tillverkar man en egen lampskärmsstomme?

Hej, pratade nyss med en av era säljare som bad mig återkomma med min fråga per mejl. Jag har en äldre lampfot som jag vill tillverka en egen lampskärmsstomme till. Jag undrar vilket material jag skulle behöva. Jag kommer att behöva ”svetsa” ihop delarna också. De metalltrådar som ni har går de att boka utan värme? Lampskärmen är oval och avsmalnande uppåt. Höljden är ca 15 cm. Jag har sökt efter lampskärmsmakare i Sverige utan resultat och tänker att jag nu får göra en själv. Hoppas ni kan hjälpa mig med min fråga och lista det material jag behöver köpa från er. Med vänliga hälsningar Johanna Palm-Avis

Kommentarer

  • Det är lite svårt att råda dig, då jag aldrig gjort någon egen lampskärmsstomme... men din metalltråd bör nog vara ganska grov, ser jag på våra färdiga lampskärmsstommar så är de ca 3 mm grova + att de är sprutmålade. Jag skulle testa koppartråd,  3 mm eller hårddragen tråd. Skall du löda ihop någon av dessa metalltrådar kan du använda en lödpenna och lödtenn. Denna stomme får väl efteråt spraymålas eller kläs in i tygband för en snygg slutfinish.
    Madeleine Kreatör
  • 6845-6254  Vad är det för klostorlek på denna lampskärm? Passar den en stor glödlampa?
  • Denna stomme passar bäst till en liten klot-glödlampa, öglorna går att vrida utåt lite för att passa en större "vanlig" glödlampa, men det blir inte 100% passning.
    Madeleine Kreatör
  • Hej,
    Har I en ide om, hvor man kan få lavet et lampeskærms stativ (lampskärmstoppe) der ligner den på billedet eller hvor man kan købe en sådan lampeskærms stativ)? Stativet er mistet under en flytning. Billedet ligger i vedhæftede dokument

    Lars Høier-Hansen
  • Hej, Lars
    Kolla in svaret här ovan. Jag vill tillägga att du även kanske kan ha användning av dessa metallringar,  kanske sätta ihop 2 olika storlekar med en hårddragen tråd emellan och sedan klä in med ett textilband.
    Lycka till!
    Madeleine Kreatör