Finns det miljömärkta textilfärger?

Är er textilfärg giftfri om man vill använda den till att trycka på bivaxdukar?
Hur dålig/bra är den för miljön?
Anne-Marie Ingvarsson

Kommentarer

  • Hej,
    Vilken textilfärg gäller det? Vi har flertal olika märken och alla har olika egenskaper.
    Ett de har gemensamt är dock att om tyget redan är ”invaxat” före man målar på färg, så fäster inte färgen.
    Caroline Marknadschef
  • Det gäller både Textil solid och Textil color
    Anne-Marie Ingvarsson
  • Ok. Textil Solid och Textil Color är vattenbaserade färger, som är miljömärkta med A-märkning. A-märkningen är har hårdare krav för färg till barn än EU:s kemikalieregler.
    Bland annat ska färgerna vara så giftfria att de inte behöver faromärkning, de ska inte innehålla giftiga ämnen, endast vissa typer av konserveringsmedel är tillåtna, butyl- och probylparaben får ej användas, produkterna ska vara parfymfria etc.
    Caroline Marknadschef