Hur tar man bort färg från rottingväv?

Hej! har köpt en gammal fåtölj som var sidor i rottingväv. Rottingväven har blivit målad och färgen är delvis bortskavd. Finns det ett bra (skonsamt)sätt att ta bort färgen och hur ska den behandlas sen(olja eller liknande?). Så tacksam för hjälp.

Kommentarer

  • Det låter som en svår uppgift. Vi har en Stripper, men skulle nog inte kalla detta för ett skonsamt sätt att få bort färgen. Det är en gel som löser upp färgen, men där får man nog problem att få bort färgflagorna från väven när de har lossat, med tanke på hur rottingväven är vävd. Du kanske kan slipa med mycket små slipverktyg och en Dremel Multiverktyg. En annan tanke är att spraymåla över färgen, det är ju en lättare lösning på det hela.
    Madeleine Kreatör