Hur lagar jag sprickor i skogsmöbler?

Hej. Jag tillverkar pallar och bord av stockar. Jag skivar stockarna så som "korvskivor", så att ådringen syns. När dessa skivor ligger och torkar, spricker dom. Jag behöver något som flyter och binder med trämatrialet så att det fyller ut sprickerna i träet. Är det schellack som gör det jobbet?
Mvh Jerry Kildefelt

Kommentarer

  • Hej,

    Det du eftersöker är en speciell typ av PEG, som vi tyvärr inte har i sortimentet. Shellack har man för att stoppa kåda från att rinna ut från trä. Tyvärr har jag inte riktigt något annat alternativ att rekommendera i dagsläget.
    /Caroline
    Caroline Marknadschef
  • Om det torkar långsammare går det väl att undvika att det spricker? Ex. ha det i plastpåse och varva det med att ta ut och låta torka. Eller förvara ute om vinter eller i frysen, och göra på samma sätt?
    Med vänlig hälsning,
    Helena Alegria Idenfors
  • Hej,
    Detta är dessvärre inget vi testat själva eller kan mer om.
    Caroline Marknadschef