Vilket läder skall jag använda?

Hej!

Jag håller på att tillverka en dagblads och behöver nu ett svart skinn till att klä stommen samt sy en madrass/dyna.
Vilket skinn ska jag välja? Vad är det för skillnad på exempelvis hel sida oxhud och oxhud möbelskinn.
Jag gillar getskinnet på bilderna, ser tunt ut, flexibelt och hög glansigt men tyvärr är detta för litet i storlek. Så vilket väljer jag?
Vill ha ett glansigt skinn som är lött att jobba med

Hälsningar Josefin

Kommentarer

  • Jag tycker att du skall använda dig av ett möbelskinn. Det är mjukbehandlat och kromgarvat för att passa till just detta att klä in och sträcka över till exempel en dyna. Getskinnet är vegetabiliskt garvat och passar mycket sämre till detta, då det inte är lika mjukt och flexibelt som möbelskinnet. Du kan få upp glansen med ett vax eller olja.
    Madeleine Kreatör