Kan ni hjälpa med med instrukrioner om silikongummi?

Hej! Jag använde eran silikongummi med tillhörande snabbkatalysator som säger att det ska ta 15-30 minuter för det att härda om man kör proportionerna 1:10.
Jag blandade som det stod och efter 1 timmar var det fortfarande inte helt härdat. Efter en natt var det hårt och enligt förpackningen skulle man efterhärda den i ugnen 4 timmar i 200 grader. Efter 5 minuter började det ryka och lukta bränt gummi så jag sänkte värmen till 150 grader och la bakplåtspapper på, flyttade ner den i ugnen men det fortsatte ryka. Jag tog ut allt efter 10 minuter och då hade formarna börjat bli lite brända och gula. Ska det vara såhär? Måste man köra dom i ugnen? Ska tillägga att jag har termometer i ugnen så att jag vet att det inte gick över 200 grader.

Kommentarer

  • Vi har varit i kontakt med vår leverantör och de säger att härdningen kan ta längre tid om temperaturen understiger 23 grader, och att det är väldigt noga med blandningsproportionerna, du måste går på vikt, inte volym.
    Du behöver endast efterhärda om du skall gjuta livsmedel i din form, annars inte. Om du behöver efterhärda, så skall det inte vara några problem att köra i 200 grader, det kan avge ofarliga ångor dock och silikonet kan få en gulare ton, enligt leverantören. Om du har några vidare funderingar, så får du gärna höra av dig igen.

    Madeleine Kreatör
  • Jag har liknande problem med samma produkt.
    Inga problem med rök, ångor eller lukt, men....
    Innan formen efterhärdades slöt delarna så tätt att det gick att gjuta i dem utan problem (jag provade med bivax).

    När de efterhärdats så har formen krympt, de skurna ytorna glappar nu 0.5-1.5 mm och att klämma ihop dem till de sluter tätt ger en distortion.

    Är det tänkt att man ska gjuta två halvor separat?
    Om ja, vad rekommenderas som släppmedel mellan halvorna?

    Är det rekommenderat att göra efterhärdningen innan man skär ut det som avgjuts ur formen?
    Finns det i så fall något sätt att motverka opaciteten som uppstår i värmen?

    Sist men inte minst, vilka metaller har ni som går att gjuta i detta silikon?

    Håkan
  • Efterhärdning av silikongummi är bara nödvändig när du skall gjuta livsmedel i formen. Så om du ska gjuta annat i skulle jag rekommendera dig att inte efterhärda, då jag tror att det är efterhärdningen som gjort att din form ändrat sig denna mm. Om du skall gjuta två halvor, behöver du inget släppmedel mellan silikongummidelarna. Om du skall göra en efterhärningen, ska givetvis föremålet tas ur formen innan. Det finns ingenting som motverkar att silikongummit blir opakt vid härdning. I silkongummi 7190 kan du gjuta metaller med smältpunkt under 200 grader, men i silikongummi 2911-0000 kan du gjuta metaller med smältpunkt på upp till 250 grader. Denna vill jag gärna rekommendera till dig, om du inte skall gjuta livsmedel.
    Madeleine Kreatör