Vilken rotting ska jag ha till Bauhaus stol?

Jag ska fixa min rottingstol då väven är trasig med undrar vilken peddigrotting eller skena jag ska ha i skarven.  Det är en klassisk Bauhaus stol. Ska den vara rund eller platt?

Emma

Kommentarer

  • Hej Emma
    Jag har försökt att läsa mig till detta i gamla möbelrenoveringsböcker och kommit fram till att det är en  rund peddigrotting, som du slår ner i skåran med en gummiklubba och håller på plats med några tvingar medans limmet torkar. Vilken tjocklek du skall ha på rottingen, bestäms av hur mycket plats som är kvar i skenan när du tryckt ner väven. Om det är 2 mm kvar, så ska du ha en rotting som är 3 mm, så att den verkligen sitter fast. Om du skall blötlägga den eller ej, råder delade meningar om. Pröva dig fram till vad du tycker fungerar bäst, men blötlägg den inte för länge, då blir den för uppsvälld och spröd.
    Låna gärna några böcker på biblioteket i ämnet, de innehåller ofta bra bilder på hur man gör.
    Lycka till!
    Madeleine Kreatör
  • Ja man behöver nog prddingrotting för att få fast sitsen. Men ska jag bara laga några stolar behöver jag inte 330 meter. Kan man köpa kortare?

    Janne
  • Produkt säljs per decimeter så det går självklart bra 👍🏼
    Caroline Marknadschef