Vad innehåller rostfri ståltråd?

hej jag undrar vad det är för kvalitet på den rostfria ståltråden. Alltså kompositionen i den, förutom som redan angett, 8% nickel.

Kommentarer

  • Hej,
    Jag misstänker att du menar art.nr 2768- Tyvärr har jag inga uppgifter om detta men ber inköp ta redan på detta åt dig. P.g.a julledigheten kan det dock dröja något. Jag återkommer så fort jag kan.
    Caroline Marknadschef
  • Hej,
    Ursäkta att det dröjt men nu har vi fått svar från vår leverantör ang. din fråga. Rostfri tråd innehåller även 8-10,5% nickel och 18-20% krom.
    Caroline Marknadschef
  • Hej! Det skulle verkligen vara önskvärt att få klassificeringen på er rostfria tråd. Alltså dess benämning. Då är det lättare att som kund själv ta reda på mer om den lämpar sig till det ändamål kunden tänker sig.
    Det är ju stor skillnad om tråden skall nyttjas till trädgårdskonst eller hudnära smycken!!!
    Tack på förhand 🙏
  • Hej,
    Tack för din åsikt, jag ska dela den med berörd inköpare.

    Vi deklarerar dock alltid att tråden innehåller 8% nickel och smycken skall oftast vara nickelfria, så vår rostfria tråd lämpar sig mindre bra till hudnära smycken.
    Caroline Marknadschef
  • Hej igen. Tack för svar. Även "kirirgisktstål", som är en av alla olika rostfria legeringar innehåller nickel. Det är sammansättningen i legeringen som avgör huruvida den släpper ifrån sig exempelvis nickel. Därför är det högst intressant för de som skapar smycken vilken benämning just er tråd har.
  • Hej. All form av rostfritt innehåller nickel, även så kallad 316L/kirurgiskt stål/stainless Steel.

    Det är sammansättningen i metallen som inte"släpper ifrån sig" nickel så som andra metaller gör.

    Det är därför mycket intressant att veta koden för er rostfria Tråd.
    Många varianter av rostfritt är mycket lämpliga just för hudnära bruk.

    Dels vill jag ge er lite inblick i materialet och dels - är jag självklart mycket intresserad av att få vetskap om vilken legering/kod er Tråd har.

    Bara av god vilja och köplust 😉😉

    Skall beställa annat från er framöver, vore ju himmla lämpligt om jag fick veta innan dess - så kan jag komplettera min order 😉🙃

    Varm hälsning
    Stina

  • Hej igen,
    Enligt senaste protokollet innehåller den rostfria tråden följande:
    %C - 0.026
    %Mn - 1.450
    %Si -0.390
    %S - 0.0070
    %P - 0.0430
    %Ni - 8.130
    %Cr - 18.130
    Caroline Marknadschef