Kan jag rengöra hårda, torkade penslar?

Jag har flera olika penslar till decoupage.
Jag har använt dem både till decoupage lim, lack och akrylfärg. Efter varje användning har jag rengjort dem med vatten. Det trista är att dem är hårda och ej mjuka längre. Hur gör jag för att få dem som nya igen? Ska man använda speciellt medel för lim och lack?
Annica Gyllensten

Kommentarer

  • Hej, Annica
    Jag skulle kunna tänka mig att denna penseltvätt kan göra under för dina penslar. Jag kan tänka mig att det är så att ditt lack börjat att härda, under arbetets gång och därför inte har kunnat försvinna med vatten ur din pensel. Vi har testat denna penseltvätt på penslar med  intorkad färg och den har försvunnit, jag kan inte se annat än att lim och lack (vattenbaserat) skulle göra det samma. Lycka till!
    Madeleine Kreatör