Hur gör jag en egen lampskärmsstomme?

Angående artikelnr: 2767-2014, järntråd galv. 2 mm. Min fråga är:
- Om jag ska skapa en lampskärm d.v.s. lampställning likt de gamla "stringlampskärmarna" som man kan få tag på på loppos el. dyl. Då har jag fått förslag på Aluminiumtråd 2-2.5 mm men när jag böjer aluminiumtråden så upptäcker jag att den är för mjuk för att skapa lampställning med.
Så då undrar jag om ni kan rekommendera "Järntråd galv. 2 mm eller behöver den vara kraftigare typ 2-5 eller 3 mm för ändamålet?
Lill Öjesund

Kommentarer

  • Hej, Lill
    Det är lite svårt att råda dig, då jag aldrig gjort någon egen lampskärmsstomme... men din metalltråd bör nog vara ganska grov, ser jag på våra färdiga lampskärmsstommeså är de ca 2-3 mm grova + att de är sprutmålade. Jag skulle testa en grov koppartråd eller en hårddragen trådSkall du löda ihop någon av dessa metalltrådar kan du använda en lödpennaoch lödtenn. Denna stomme får väl efteråt spraymålas eller kläs in med ett tygband för en snygg slutfinish. Hoppas att du fått lite mer info nu och lycka till!
    Madeleine Kreatör