Pipor

Hej! Tänkte ge mig på att prova renovera några tobakspipor jag har här hemma men jag funderar lite på vad jag ska andvända mig av för att polera upp plastmunstycket? Även om ni har något typ av trä spackel eller likande man kan använda i koppel när den spruckit, måste ju både tåla värme, fukt och inte avge en massa gifter och sånt när man andas in.
Tänkt måla koppen med läderfärg, även lagt bivax och karnaubavax i inkorgen till koppen. Kom gärna med förslag.
Johan Selling

Kommentarer

  • Hej! Det låter som ett spännande projekt att renovera dina tobakspipor!

    Polering av plastmunstycke:
    För att polera plastmunstycket (ofta gjort av ebonit eller akryl) kan du använda ett fint sandpapper (börja med kornstorlek 800 och arbeta dig uppåt till 2000 för en jämn yta). Efter slipningen kan du använda en plastpolish, tyvärr har vi ingen som kan rekommenderas till en yta som skall vara kontakt med hud/mun.
    Spackel för träkoppen:
    När det gäller att fylla sprickor i koppen, är det viktigt att välja ett material som tål värme och fukt. En bra lösning kan vara att använda ett träspackel baserat på epoxi, eftersom det är både värme- och fuktbeständigt och kan slipas efter härdning. Ett alternativ är att använda schellack för små sprickor, följt av slipning och polering.
    Målning och vaxning av koppen:
    Läderfärg kan fungera bra för att färga träkoppen. När färgen torkat kan du applicera bivax eller ​karnubavax​​​. Karnaubavax är hårdare och mer hållbart, så det är ett bra val för en slitstark finish. Bivax kan användas för en mjukare, mer naturlig finish, men behöver appliceras oftare.
    Hoppas detta hjälper, och lycka till med renoveringen!

    Madeleine Kreatör