Har ni material till omklädande av tonstol?

Hej!  Jag undrar bara om ni har någon bra rottingväv att klä om ton 14 stolar. Stod även att man skulle ha någon sorts tunn list i sitsen ca 0,4 finns även det. Jag såg någon som hette peddigrotting, skulle denna funka?
Hugo Ryberg

Kommentarer

  • Hej Hugo
    Jag har försökt att läsa mig till detta i gamla möbelrenoveringsböcker och kommit fram till att det är en peddigrotting som du slår ner i skåran med en gummiklubba och håller på plats med några tvingar medans limmet torkar. Vilken tjocklek du skall ha på denna, bestäms av hur mycket plats som är kvar i skenan när du tryckt ner väven. Om det är 2 mm kvar, så ska du ha en rotting som är 3 mm, så att den verkligen sitter fast. Om du skall blötlägga den eller ej, råder delade meningar om. Pröva dig fram till vad du tycker fungerar bäst, men blötlägg den inte för länge, då blir den för uppsvälld och spröd.
    Låna gärna några böcker på biblioteket i ämnet, de innehåller ofta bra bilder på hur man gör.
    Lycka till!
    Madeleine Kreatör