Ska man olja eller måla gitarr i ask?

Hej,

Jag ska olja eller spraymåla en gitarr i ask.

Vad tror ni om att olja med kallpressad linolja? Går det att blanda ut med er mahogny bets?

Vad tror ni om spraylack? Funderar på svart och sedan klarlack. Rekommendera gärna lack och ev produkter till förarbete.

Mvh Stefan

Kommentarer

  • Hej Stefan,

    Linolja kan inte dessvärre inte blandas med bets, då kommer gitarren att fälla färg. Just gitarrer är känsliga instrument, så vi rekommenderar dig att prata med någon som bygger gitarrer för att få bästa resultat. Ljudet när man spelar kan låta olika vid olika ytbehandlingar, det vet vi, men tyvärr kan vi inte så mycket mer om gitarrbygge.

    Vänliga hälsningar,
    Caroline
    Caroline Marknadschef
  • Hej och tack för svar!

    Har blivit tipsad om just rå kallpressad linolja och ev vax efteråt. Skulle dock vilja ändra färgtonen och inte bara olja den.

    Kan jag på något sett ändra färgen innan jag oljar?

    Andra använder sk tru oil, möbelolja eller kinesisk träolja.

    För spraylack används alltifrån plastfärger till cellulosalack. En del verkar hävda att det senare är att föredra. Har tidigare köpt er klarlack men hittade ingen svart cellulosalack. Antar man porfyller ask, behöver man även grundmåla eller lägger man många lager lack istället?

    Länka gärna om ni har produkter ni tror skulle passa.

    Mvh Stefan
  • Vill du vaxa och ändra färg samtidigt så är Liberons antikvax bra, artnr 1683- finns i flera träkulörer.

    Olja löser upp färgpigment så att lägga på färg först och olja sedan, kan lösa upp färgen och då kommer den fälla.

    Vi har tyvärr ingen svart cellulosalack. Vi har Plastikotes lacker i svart, både blank 7818-1007, halvblank 7819-1007 och matt 7820-1007. Det är en lösningsmedelsbaserad lack ,men ingen cellulosalack.

    Porfylla vet vi inget om, tyvärr. Ej heller om hur många lager lack en gitarr behöver.

    Vänliga hälsningar
    Caroline

    (Klickbara länkar i texten ovan) 😀
    Caroline Marknadschef