Vad ska jag använda som släppmedel till metallgjutning?

Hej! Ni skriver om er gjutsand för metallgjutning att man ska använda niktersättning som släppmedel. Hittar dock inte det bland era produkter? Var kan man då köpa det?

Kommentarer

  • Hej
    Tyvärr är det en gammal text som blivit kvar trots att produkten utgått ur vårt sortiment. Leverantören har slutat tillverka niktersättning. Jag tror det går utan denna men jag är inte helt säker. På måndag kan jag återkomma till dig med ett mer säkert besked.
    Mvh
    Marianne
    Marianne Kommunikatör
  • Ok! Ja tack, kolla gärna vad man kan använda i stället. Kalk som i vanliga tennformar kanske?
  • Hej
    Vi tittar på att ta in en ersättare till niktersättning men det kommer tyvärr dröja några veckor innan den kommer in i lager. Möjligen kan du använda talk men det är inget vi testat.
    Mvh
    Marianne
    Marianne Kommunikatör
  • Hej igen!
    Ok, tack, då avvaktar jag!
    /Anders
  • Hej!
    Jag undrar samma sak, nu ett år efter frågan ställdes. Det står fortfarande att niktersättning ska användas som släppmedel, men hittar inget och inte heller någon annan vara som ersätter det. Funkar det utan? Eller funkar det med talk?

    Mvh
    Katrin Hyll
  • Hej,
    Tyvärr har vi inte lyckats hitta någon ersättare ännu. Vi letar för fullt men har ännu inte lyckat hitta någon som fungerar så som önskat.

    Talk däremot ska också fungerar bra 👍🏼
    Caroline Marknadschef