Vilket material skall jag välja till mina projekt, lådor och fönsterutsläpp för AC?

Hej,

Jag ska bygga två saker; dels några små lådformer som ska ge stabilitet i en väska så de måste tåla lite tryck i sidled. Och dels ska jag bygga en täckskiva för ett fönster där jag kan släppa ut min AC. Jag tänkte sätta ihop 3 x 3 mm skivor så det blir någorlunda ljudtätt samt att den yttersta ska tåla lite lättare regnskurar. Vilka skivor rekommenderar ni till detta? Jag är mest intresserad av styrka i förhållande till vikt, typ poppelplywood eller HDF etc?

Med vänliga hälsningar
Jens

Kommentarer

  • Hej, Jens
    Poppelplywood i båda fallen. Det klarar tryck i sidled och sviktar tillbaka medan HDF kan brytas. För att tåla utomhusklimat måste den yttersta skivad ytbehandlas, tex. lackas med detta lack.
    Madeleine Kreatör