Hur malsäkrar man garnet?

Hej!
Jag undrar hur detta garn, Broderigarn ull dmc art nr:1731-1000 är gjort malsäket? Förr användes ju typ ddt.
Mvh

Kommentarer

  • Vi kan på leverantörens hemsida utläsa att broderigarnet är malsäkert.
    Madeleine Kreatör
  • Tack för svar men jag undrade hur det är gjort? Vilket medel har används?
  • Det har jag ingen information om, men vi kan kolla med leverantören och återkomma med ett svar.
    Madeleine Kreatör
  • Har ni lyckats få svar från leverantören?
    Pat
  • Hej, Pat
    Tyvärr får vi inte fram någon information om denna process.
    Madeleine Kreatör
  • Hej
    Ni är skyldiga att ha ett svar på det. Hoppas ni kan få reda på vad det används för kemikalier i ett broderigarn som rekommenderas för tex docksömnad

    https://www.kemi.se/kemikalier-i-vardagen/vara-rad-om-kemikalier/din-ratt-att-fa-information?fbclid=IwAR01bCP9Ykqwky-7KPH-Ax50Mv0TCkSz8fwEDVuoXgQFXiIUvkKDbFOuP9s
    Josephine
  • Hej,
    Vi kontrollerar med leverantören igen och återkommer.
    Caroline Marknadschef
  • Hej,
    Medlet som används för att göra garnet malsäkert är EULAN SPA 01. EULAN SPA 01 är inte skadligt för däggdjur.
    Caroline Marknadschef
  • Tack för svar! Kolla gärna regelverket, så vitt jag vet det ämnet inte är tillåtet i Sverige.
    Pat
  • Produkten kommer från ett svenskt företag men vi ska givetvis kolla upp detta en extra gång.
    Caroline Marknadschef