Hur målar jag om blomkrukor som står utomhus?

Jag vill måla om utomhuskrukor som är gjorda av gjorda av keramik (tror jag) och glaserade så ytan är glatt och glansig. Hur kan jag måla om dessa? Jag har kikat på er rostfärg som det står att man kan använda utomhus och det står att den passar att måla krukor med, men jag vill bara kolla så det inte är exv. endast lerkrukor ni avser då utan alla typer av krukor. Om rostfärgen inte är lämplig får ni gärna rekommendera någon annan färg.

Kommentarer

  • Hej
    Detta är en fråga som våra kreatörer skulle svara på men det är påskhelg så de är lediga, jag gör därför mitt bästa för att svara dig :-)
    Rostfärg kommer säkert fungera jättebra men jag har inte provat. Vi brukar inte utlova mer i texten än vi kan hålla.
    Jag har dock provat betongfärg på en glaserad kruka som jag har haft stående utomhus i flera år och färgen sitter än utan några skavanker.
    Lycka till!
    Vill du ha svar från kreatörer kan du få det på tisdag nästa vecka.
    //Marianne
    Marianne Kommunikatör
  • Jag har nu köpt både rostfärgen och betongfärgen och fått jättefina krukor och färgen fäste fint på den glatta ytan. Bör jag spraya mina krukor eller ytbehandla dem så de blir mer tåliga eller klarar de uteklimatet som de är?
  • Båda typerna av färg skall vara väderbeständiga, så det skall du inte behöva göra. Jag skulle råda dig att ha dem inomhus vintertid när det är riktigt ruskväder, även för att frosten kan  få krukor att spricka.
    Madeleine Kreatör
  • Planerar ett liknande projekt och är intresserad av både betongfärg och rostfärg på glaserade krukor för utomhusbruk. Krävs det något förarbete? Slipning, grundfärg?
  • Om ytan är väldigt blank kan man slipa ner den lite, så att den blir lite strävare, det är allt du ska behöva göra.
    Madeleine Kreatör
  • Hej! Jag har målat om några terracotta krukor. Färgen, akrylfärg har torkat i ett dygn. Jag målade prickar med en spritpenna, svart. När jag hade på Liqutex spraylack så rann de svarta prickarna och det förstörde hela krukan. Hur gör jag med denna spraylack för att det inte ska rinna? Behöver med lacken om krukorna ska stå,utomhus? Tacksam för hjälp!

  • Hej
    Vilken akrylfärg har du använt och vilken spritpenna. Troligen löser lacken upp färgen du målat med.
    Mvh
    Marianne
    Marianne Kommunikatör
  • Hej!

    Jag har också några glaserade krukor som jag vill måla om. Har ni fler färger att rekommendera för det, än rost- och betongfärgen?

    Tack på förhand!

    /Sabina
  • Hej
    Du kan även använda outdoor decoration och outdoor vintage på din krukor. Vi har även mossfärg som är snygg att dekorera med. Vill du förnya dina krukor med lufttorkande lera finns inspiration och hitta på bloggen.
    Lycka till.
    //Marianne
    Marianne Kommunikatör
  • Tusen tack för snabbt svar! Ska säga att mina glaserade krukor kommer stå inomhus, finns det då ytterligare färger jag kan använda? Tack igen!

  • Om du tittar under "Inspiration" här på vår hemsida, så hittar du flera olika sätt att dekorera dina krukor på inne under "Måla/Rita. Där får du tips på hur du kan använda glas- och keramikfärg, marmoreringsfärg och en metallisk färg. Lycka till!
    Madeleine Kreatör
  • Jag har köpt en fin stor skål att ha vatten i till fåglarna.
    Upptäckte att den inte är glaserad på undersidan vilket gör sitt vattnet dunstar ut där.
    Vilken färg är bäst att använda för att få det tätt?
    Marika Aspekvist
  • Hej
    Vad heter färgen om jag vill beställa sprayfärg till glaserade ytterkrukor som står utomhus? Tänker rost, vintage, mossa?
    Pernilla Ripa
  • Hej, Marika och Pernilla
    Om du skall få en oglaserat objekt i lera att klara sig ute, kan det vara bra att lacka det med stenlack. Låt härda i minst 24 timmar innan du ställer ut den eller utsätter den för vatten.
    Vi har rostfärg,  mossfärg och  vintage fär för utomhusbruk, dock är ingen av dessa sprayfärg, utan "vanlig" färg. Följ länkarna för att se alla trevliga färger som alla är mycket användbara.
    Madeleine Kreatör
  • När jag har målat en terrakotta kruka med era acrylic och outdor decoration  färger måste jag behandla med något efteråt för att de ska kunna stå ute ?
    Sandra
  • Hej, Sandra. Du behöver inte efterbehandla en yta som du lagt på en färg som är för utomhusbruk, se länkar ovan till rost-, moss-, betong- och vintagefärg. Detta gäller även Outdoor decoration. Om du målar en terrakotta-kruka med en "vanlig" akrylfärg, bör du lacka den efteråt.
    Tänk på att alla lerkrukor är känsliga för frost, målade eller omålade. Ta alltid in dem under den blöta, kalla delen av året.
    Madeleine Kreatör
  • Tack för ditt svar. Kan jag behandla den med mod podge eller denna acrylic lacquer efter jag målat med acrylic färgerna.. (terrakotta kruka)

    Sandra
  • Den enda av dessa produkter som jag har erfarenhet av är Mod Podge lacken. Den kan du använda för detta ändamål.
    Lycka till!
    Madeleine Kreatör
  • Hej!
    Jag har en stor svängd hög högglaserad kraftig keramikkruka som är 120 cm hög. Den har stått ute vinter som sommar i 10-12 år.
    Den är blå högglansig och tjock.
    Går det att göra rent den, rugga upp ytan och måla med betongpasta eller betongfärg?
    Håller det verkligen om den fortsätter att stå ute? Eller är det risk att färgen kommer flaga eller spricka? Den är tung och stor och vill inte ta in den då vi inte har plats.

    En fråga till..blir det lite liv i ytan eller helt slät.
    Ska man rolla på färgen, pensla på eller trycka med svamp?
    Är det 1 eller 2 lager som

    ​Hoppas på svar så snart som möjligt

    ​Mvh Helene

    Helene
  • Hej, Helene
    Vi har inte haft några klagomål på vår betongfärg/pasta. Skulle väl tro att den klarar några vintrar ute, kanske inte lika bra som en glaserad yta, men det går ju att bättra på, om man ser att det händer något. Jag skulle tro att det är frosten som kan vara värst för denna färg. Med det sagt, så skulle jag börja med att måla ytan med ett lager betongfärg som du lägger på med en vanlig moddlare. Efter det kan du lägga på betongpasta med en spatel, målarkniv eller liknande. Du kan också lägga på med en grov pensel och sedan "dutta" över ytan med en mjuk svamp. Testa gärna olika tekniker på en annan yta, innan du går på denna stora "pjäs". Lycka till!
    Madeleine Kreatör