Hur gör jag för att måla på rotting?

Hej!
Är det något särskilt man ska tänka på med rottingväv, tänker bygga en sänggavel med rottingväv och bruntbetsa den. Går det att betsa rottingväv eller ska den målas? Har förstått att man ska blöta väven innan man häftar på den. Hur mycket ska man sträcka?

Mvh
Malin

Kommentarer

  • Mät till rottingväven, med god marginal. Fukta sedan väven med en blöt svamp, ordentligt, ca 15-20 minuter, så att vattnet går in ordentligt i väven. Gör detta från vävens baksida. När du sedan spänner upp väven och den torkar, så krymper den och blir väl spänd. Du kan måla väven, den är inte behandlad på något sätt. Lättast är att spraymåla med blank sprayfärg, halvmatt sprayfärg, eller matt sprayfärg. Om du vill ha ett betsat utseende är det troligtvis lättast att spraya på betsen, genom att blanda den i en sprayflaska och spraya på. Kan dock vara lite svårt att få ett jämnt resultat.
    Madeleine Kreatör
  • Åh jag ska precis till att göra en sänggavel. Hur blev din? Har du bilder? Någon blogg?
  • Jag skulle vilja vet i vilket skede jag målar rottingen. Sker detta innan eller efter blötläggningen?
  • Jag skulle göra det efter, när väven är spänd och på plats. Man vet aldrig vad fukt kan göra med färg.
    Madeleine Kreatör
  • Det är sant.

    Gällande blötläggningen har jag förstått att väven sväller men ska den ändå spännas så tight det går även när den är blöt? Trots att den krymper menar jag. Tack på förhand för svar.
  • Det är nästan omöjligt att spänna den för mycket, men du behöver inte ta i för kung och fosterland, utan bara så att den blir så slät som möjligt.
    Madeleine Kreatör
  • Tack för all hjälp. / Henrik
  • Väven blev sladdrig igen efter spray målning. Trist. Gjorde allt enligt instruktionerna
    Heidi Börjesson
  • Hej, Heidi
    Fukten i sprayfärgen gör att väven sväller, precis som den gör när du lägger den i blöt. Om den inte skulle bli fast igen när den torkat, ge det cirka 24 timmar, så får du höra av dig till vår kundtjänst, 0511-26767.
    Madeleine Kreatör
  • Hej,
    Om man vill måla rottingväven med en specifik färgkod, är det vanlig väggfärg man ska använda då eller någon annan typ av färg?

    Hälsningar
    Sofia
  • Hej, Sofia
    Det är lättast att spraymåla väven, men det kanske inte går att få sprayfärg i specifik färgkod?
    Om inte, så är nog en interiörfärg att föredra, denna är nog lite tunnare än väggfärg. en variant är att tunna ut färgen med lite vatten (max 10%), för att sedan lägga på med pensel. Man vill ha en lite tunnare färgtill rottingväven, så att den inte lägger sig tjockt i alla "veck" i väven.
    Madeleine Kreatör
  • Hej,
    vad för spray färg/burk ska jag använda och hur får jag in betsen i sprayburken!?
    Douglas
  • Hej, Douglas
    Du blandar Äkta Bets med vatten enligt anvisningarna på påsen. Med hjälp av en ​tratt​​​ häller du över din betsblandning till en sprayflaska. Vi har tyvärr bara små flaskor, du kommer säkert vilja använda en större variant.
    Madeleine Kreatör
  • Vad är det för spray burkar ni rekommenderar!?
    Douglas
  • Hej, igen Douglas
    Som jag skrev i meddelandet ovan, så har vi bara små sprayflaskor. Klicka på länken, så kommer du till denna produkt. Dock är dessa ganska små, så du kan använda en "vanlig" sprayflaska, som du kanske har till dina blommor.
    Madeleine Kreatör