Hur lindar man om en rottingfåtölj?

Hej jag har ett par gamla trädgårdsfåtöljer i rotting. Det som man lindar över ställen där tex spikar håller ihop olika delar har lossnat på flera ställen. Jag undrar därför om ni säljer sådant och vad det heter? Jag undrar också om den finns någon info om hur man gör.

Kommentarer

  • Det är möjligen så att det kan vara peddigskena du behöver. Du får gärna skicka en bild om du har möjlighet, så kan det vara lättare att hjälpa dig. Jag har tyvärr ingen kunskap om hur du renoverar denna typ av möbler.
    Madeleine Kreatör
  • Hej. Jag har samma fråga gällande en barngungstol. Jag skickar med en bild så att du ev kan se om det är en peddigskena jag behöver. Tack på förhand.
    Anna-Karin
  • Hejsan
    Dettaär en peddigskena som är lindad och spikad. Nu ser inte jag hur bred den är, men den peddigskena vi har i vårt sortiment är 5-6 mm bred. Hoppas att denna bredd matchar bredden på din skena!
    Madeleine Kreatör
  • Hej
    En fråga. Jag har nu lagat med en ny peddingskena men denna är mycket ljusare än den gamla. Kommer solljus att göra den mörkare?
    Anna-Karin
  • Precis som läder och andra naturmaterial, så kommer det förmodligen att mörkna. Ingen bra idé att gå på med någon bets eller sådant, det är nog bara att vänta och se. Något definitivt svar har vi dessvärre inte.
    Caroline Marknadschef
  • Hej
    Apropå detta.
    Jag har en fin såg med ett handtag kunnat med plastband. Ovalt skaft med radie ca 10 resp 15 mm. Ganska tajta krökar alltså.
    Har iiingen erfarenhet - vad skulle ni rekommendera?

    Rickard Bergman
  • Hej Rickard,
    Sågen ser ut som en japansk handsåg. Sågen är den perfekta precisionssågen med härdade tänder för hantverk och finsnickeri. Sågarna är fintandade och sågar bara på drag. De extra tunna bladen ger minimala snitt och perfekt rena och fina snittytor. Lämpliga för kapning, gerning, sinkning m.m.
    Caroline Marknadschef
  • Alltså tråden handlade väl om lindning? Frågan var oklart formulerad men vad jag undrade var vilket material ni föreslår om jag vill linda om handtaget.
    Rickard Bergman
  • Ok. Ja då missförstod jag frågan. Det som sitter runt den japanska handsågen liknar peddigskena men har en mer plastig yta. Något sådant material har vi tyvärr inte i vårt sortiment. Det kan gå att lacka peddigskenan för ökad hållbarhet men det kommer inte bli lika hållbart som det i plast tyvärr.
    Caroline Marknadschef