Kan man använda galvad ståltråd till livsmedel?

Hej!
Jag har rostfri mjukglödgad ståltråd ifrån er i olika dimensioner, men på förpackningen står det att den är galvad (som i galvaniserad), jag har haft en idé att göra sillgafflar av ståltråden och undrar om denna ståltråd ifrån er lämplig eller ej för detta ändamål?

Finns det någon hälsorisk med zinken i galvaniseringen?

Kommentarer

  • Hej,
    Zink är en metall som löses lätt i sur miljö, torra eller alkaliska livsmedel bör det däremot inte vara någon större fara med men tillsammans med sill tror jag inte det är någon bra idé. Du behöver istället använda en rostfri tråd.

    Marianne Kommunikatör