Vilket läder skall jag använda?

Hej, jag tänkte göra några egna läder detaljer på en motorcykel.
Har inte jobbat så mycket med läder innan på det sättet så undrade på lite tips och vad jag behöver.
Vad slags läder tål att vara utsatt för väder och vind på en mc?
Borde det behandlas med något innan användning?
Jag tänkte ''sy'' en del av lädret genom att göra hål i lädret och använda läderremmar istället för tråd. Borde det förstärkas med lim?
Tänkte också att märka lädret med enkla detaljer som för exempel runskrift. Vad föreslår ni för verktyg?
Vet det var mycket på en gång, men jag vände mig till er genom väldigt bra referenser från andra.

Tack i förskott
Kim Andre Nielsen

Kommentarer

  • Jag tror att det är någon av våra oxhudar du skall arbeta med. Vill du "laska" som det heter när man syr med en laskrem, så fungerar det bra. Man kan "försy" med en vaxad lintråd, så att det inte blir så mycket belastning på laskremmen, den är inte  lika stark som tråden. Vi har lite olika mönster- och modelleringsjärn som kan vara lämpliga att använda när du vill göra mönster i lädret. Jag vill rekommendera denna bok till dig, mycket bra beskrivningar, som jag vet att du kan ha mycket nytta av.
    Madeleine Kreatör