Varför torkar inte lacket?

jag har lackat mitt nyslipade bord med betslack. Det ska lackas om/slipas lätt 3 ggr står det men nu efter första strykningen är bordet väldigt kladdigt trots att det var typ 10 timmar sedan jag lackade. Jag vill ju inte att bordet ska vara kladdigt. Kommer detta försvinna eller bör jag göra / köpa något annat?

Det är Herdins betslack halvmatt jag har använt.

Kommentarer

  • Var bordet "trärent" eller behandlat med något innan? Om det är betslack du använt skall det torka snabbt då det är lösningsmedelsbaserat. Om det är betslack aqua du använt skall den vara torr när vattnet i produkten dunstat bort. Det viktiga är att ytan är antingen helt obehandlad eller möjligtvis betsad innan (ej oljebetsad), annars så fungerar inte produkten som den skall.
    Madeleine Kreatör
  • Bordet var målat i vit färg men jag slipade ner så det är "trärent" innan jag torkade av, lät det torka och drog på betslacken.

  • Då är det förmodligen därför som lacken inte torkar, din yta är inte helt "öppen", då det av naturliga skäl finns färgrester kvar. Dessa färgrester gör att lacken inte torkar in i träytan. Det kan även vara så att den vita färgen var oljebaserad eller att träytan var behandlat med något annat innan, vilket innebär att de är i vägen för betslacken att tränga in i träytan.
    Madeleine Kreatör
  • Så vad bör jag göra nu? Köpa något annat? Vad i så fall?
  • Så vad bör jag göra/köpa nu?
  • Om det är en lackad yta du vill åstadkomma kan du gå på med Bistrot lack. Det är en lack som kan läggas på alla typer av ytor utom vaxade. Du får testa  att lägga på detta lack uppe på betslacken. Fungerar inte detta, så måste nog tyvärr lagret med betslack bort.
    Madeleine Kreatör
  • Jag vill ha en tålig yta för ett köksbord. Om det blir kladdigt efter Bistrot lack? Ska jag slipa bort bets lacken då och sedan lägga Bistrot igen?

  • Testa och lägg på Bistrot lack på betslacken och se vad som händer. Du kanske kan göra detta på en undanskymd plats, insidan av ett ben typ. Om du inte blir nöjd med resultatet får du försöka få bort betslacken innan du lägger på Bistrot lack. Slipa eller använd stripper.
    Madeleine Kreatör
  • Okej, betslacken behövde bara längre tid för att undvika kladdig yta. Kanske tog lite väl tjock lager.

    Nu en annan fråga:
    Om jag vill ha en "vitare" yta med ändå transparent. Kan jag då slänga på ett lager av denna:
    https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/teckna-mala/farg/bets/lackbets-1141?gclid=CjwKCAjw1K75BRAEEiwAd41h1M1B9q8mi8AsUYAxbEhNm9A52QM0JGymNuJEQmAszoHFFFCV_DNMwhoCwncQAvD_BwE

    om jag slipar ytan med betslack lite lätt innan? Eller behöver jag slipa bort den största delen av lack för att den ska fästa?

  • Lackbetsen skall fungera på lackade ytor, om den lackade ytan slipas ordentligt innan. Du får helt enkelt testa hur mycket av betslacken du måste slipa bort.

    Madeleine Kreatör