Kan man använda svarvjärn som trädsnidarjärn?

Kan man använda svarvjärn som trädsnidarjärn, alltså med handkraft eller klubba utan att ämnet snurrar?
Katja

Kommentarer

  • Hej,
    Nej det blir svårt. Eggen är slipad för att jobba ”på tvären” alltså vinkelrätt mot ämnet medan ett träsnidarjärn används ”på längden”. Så man kommer uppleva svarvjärnet som väldigt slött om man försöker snida med klubba/hand.
    Caroline Marknadschef