Kan man använda rå linolja för att olja in en skärbräda?

Hej, Kan man använda er kallpressade råa, svenska linolja, 1630- till att olja in skärbrädor som man ska ha mat på?

Kommentarer

  • Hej,
    Rå linolja är inte lämpligt då den tar lång tid på sig för att sjunka in i träet. Vi rekommenderar att du använder Paraffinolja, 5566- istället.

    Caroline Marknadschef
  • Nja.. som slöjdlärare skulle jag säga att linolja är lika lämpligt som paraffin.. Dock behöver den arbetas in mer manuellt och "gnuggas" med ett par lager. Tar som nämnts dock lite längre tid att torka. Tänk på att linolja kan självantända trassel och trasor - så släng dem bara i kärl med lock.
  • Hej
    Tack för ditt förtydligande.
    Mvh
    Marianne
    Marianne Kommunikatör