Vilket knivstål passar till en Japansk kökskniv?

Hej,
Efter lite inspiration vore det kul att göra en egen kökskniv i japansk stil.Går det att forma stålet och sedan sticka in det i glöd, kanske med metallslang till blåsbälg till glödbädden, som följs med att doppa i olja som härdning?Alternativt införskaffa en av vevors billiga modeller:https://eur.vevor.com/propane-gas-forge-c_11133/vevor-gas-propane-forge-furnace-burner-portable-single-burner-metal-tool-making-p_010140811279?lang=svÖnskar att göra en svart kniv ca 30cm med "japanskt" stål, vilket kolstål kan passa? Har björkträ hemma och gjort ett fint skaft som jag tänkte sänka i uppvärmd linoljeblandning till en slaktarkniv jag bearbetat.
Detta verkar kul att pyssla med, bara det inte blir för avancerat och dyrt.
Tacksam för all information, jag har sett video ni länkar till men dessa besvarade inte alla frågor
Mikael

Kommentarer

  • Hej, Mikael
    Vilken film är det du refererar till?
    Vi har två olika knivstål;
    Knivstål 2705- och knivstål 4696
    Har problem med att rådgiva dig om smidesugnen du länkar till, då vi inte har någon liknande produkt.
    Vi har en del handverktyg för smidesarbeten, så som smidestång och smideshammare.
    Lycka till!
    Madeleine Kreatör