Hur slår man i en dubbelnit?

Jag har köpt liksidig dubbelnit med tillhörande dubbelnitsverktyg. Lädret jag ska slå i niten i är inom den rekommenderade tjockleken. Men när jag slår i niten går den väldigt snett. Har försökt flera gånger på olika sätt. Har ni några tips?
Saga

Kommentarer

  • Hej, Saga
    Det är lite svårare med de liksidiga nitarna, då den inte har någon "pigg" i verktyget, som håller den på plats. Med det sagt, så får man vara lite försiktig, slå några inledande lätta slag och kontrollera så man är på rätt väg, innan man slår några kraftigare slag. Testa gärna på en spill-bit, tills tekniken sitter. Övning ger färdighet, gäller här också. Lycka till!
    Madeleine Kreatör