Vilken guldfärg/slagmetall ska jag använda?

Jag har en gustaviansk stol som jag vill måla/förgylla så den matchar ihop med en guldram som jag har så det kommer att bli ett set och stå tillsammans. Jag prövade en sprayfärg först på ett utav handtagen men blev inte alls det resultat jag förväntade mig. Stolen var lackad med vit lackfärg som jag har skrapat bort med kniv och sen sandpapper. Den har nog varit mörk mahogny från början men jag borde inte behöva ta bort allt ända ner till träet om jag förstått rätt.Vad rekomenderar ni? flytande gludbroms eller slagmetall? bladguld är dock för dyrt så det går bort. Jag vill inte att det ska vara matt i färgen utan helst åt det glansiga! Om jag väljer färg vet jag inte heller vilken som är mest lik tavlan, mörk gulguld eller ljus rödguld? likaså om jag väljer slagmetall är det rätt färg på pappret för att få det så likt som möjligt? Hur går jag tillväga? tacksam för hjälp =) Mvh Marie

Marieadine

Kommentarer

  • Hejsan
    Vilken vacker ram och stol!
    Det är jättesvårt att se vilken kulör du skall ha, men jag tror ändå att du skall använda flytande guldbrons. Det bästa är att införskaffa de två toner som du tror är närmast ditt önskade slutresultat och blanda dessa två tills du träffar rätt.
    Ett alternativ är att gå en helt annan väg och försöka göra dem så olika som möjligt, då ser detta ut som ett medvetet val. Som jag brukar säga: Om du inte kan rita en rak linje, gör den så krokig som möjligt!
    Lycka till!
    Madeleine Kreatör