Kan jag gjuta betong i silikonformar?

Jag tänkte gjuta en egen form och läste eran guide om hur man gör egna silikon formar. Min fråga är: blir formarna hårda eller väldigt mjuka. skulle ni kunna rekommendera att använda silikonformen till cement istället för resin?
Emelie siljehamn

Kommentarer

  • Hej, Emelie
    En silikonform blir elastisk och ju tjockare din silikonform är, ju fastare blir den. Du kan gjuta betong i en silkonform.  Du kan gjuta betong i gjutformar av latex, silikon och plast, som alla har lite olika egenskaper. Gjutformar i formlatex är perfekta för höga, smala formar. Silikon är bra till låga gjutformar med stora ytor där man behöver stabila kanter. Plastgjutformar är bra till stora och små ting som inte har så mycket vinklar. Hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar. Lycka till!
    Madeleine Kreatör