Kan aluminium smälta gjutform vid gjutning med gjutsand?

Hej! Jag har nyligen börjat med 3d skrivare och har en smältugn som klarar att smälta aluminium minst. Tänkte prova gjuta alumunium i gjutsand med 3d modell jag skriver ut i special gjutharts/wax. Mina laddade frågor är,
Kan man värma gjutsanden för att smälta gjutformen innan man häller på aluminiumet eller kan man låta aluminiumet smälta gjutformen vid gjutning? Om man ska värma bort formen först hur påverkar det gjutningen sen? Tänker mig om oljan har avdunstat på grund av värmen.

Följdfrågan är går det att återanvända samma sand ni har efter 1 gjutning eller försvinner det för mycket av oljan?

Mvh
Otto
Otto Robert Kjellsson

Kommentarer

  • Hej, Otto
    Det var många kluriga frågor....och jag är långt ifrån experter på detta område, jag tror du kan mer om detta än vad jag kan.
    Men för att försöka svara på dina frågor: jag tror inte du kan värma gjutsanden, utan specialvaxet kommer nog att smälta när du häller på den smälta aluminiumet. Stora mängder av gjutsanden kommer du kunna använda igen, möjligtvis att specialvaxet kan påverka lite av det, då det smälter ner i sanden.
    Jag hoppas att dessa svar kan vägleda dig något och önskar dig lycka till med ditt projekt
    Ha en fin dag, Madeleine
    Madeleine Kreatör