Fungerar gjutplast som epoxy resin?

Hej,

Jag planerar att göra en möbel i trä, blandat med epoxy eller gjutplast.

Här är en video som förklarar mitt liknande projekt - https://www.youtube.com/watch?v=GxmkYJFP1zA

Fungerar det att använda gjutplast för detta?
Samt, har ni en produkt jag kan använda som bas så gjutplasten/epoxy inte fäster i formen? Helst något som fungerar bra med stora dimensioner.

Tack på förhand!

Kommentarer

  • Gjutplasten som vi har kan bara gjutas upp till 4 cm tjocklek. Den är mer avsedd för att gjuta in föremål i. Vi har ett släppmedel som fungerar ihop med vår gjutplast, vilket gör att det släpper lättare från formen.
    Madeleine Kreatör
  • Okej, men får det samma egenskaper som clear resin epoxy? Om jag nu bara gjuter upp till 4cm.
  • I stort sett, ja. Vårt Crystal Resin har inte lika hög densitet som gjutplasten och den kan även gulna lite med året, vilket gjutplasten inte gör. Gjutplasten har en väldigt kraftig doft under bearbetning, så man bör vara ute eller i en väl ventilerad utrymme när man jobbar med den.
    Madeleine Kreatör
  • Perfekt, tusen tack för informativa svaren 😀
  • Hej ,
    Vad har du för underlag föe själva arbetet ? Det ser ut som nån plast grej? Ska man ha nån släppmedel över eller behövs det inte om man har nån bra gorilla tejp eller liknande?
  • Vill man att resinet eller gjutplasten skall släppa från en yta så kan man använda antingen släppmedel för resin eller filmsläppmedel för gjutplast. Jag tycker det ser ut som att det är en glas-skiva personen i videon har som underlag.
    Madeleine Kreatör
  • Vad är det som gör att man inte kan använda gjutplasten till mer än 4 cm tjocklek? Är det härdningen?
  • Hej, Ia
    Ja det är härdningen som är problemet, kärnan härdar inte om plasten är tjockare än 4 cm.
    Madeleine Kreatör
  • Kan man hälla i 4 cm, låta härda och sen fylla på ytterligare 4 cm?
  • Det kan bli en "skarv" mellan lagren, detta är något vi inte testat.
    Om du testar får du gärna dela med dig av resultatet. Lycka till!
    Madeleine Kreatör