Finns det nån risk att sen använda behandlade material till att lägga mat på?

Jag har gjort skärbrädor och smörgåsbrickor i körsbär- och päronträ. Tänkte behandla dem med paraffinolja. Då finns det vit mineralolja och medicinsk vitolja. Vad är det för skillnad? Ännu en fråga! Finns det nån risk att sen använda behandlade material till att lägga mat på. Om man inte skall använda paraffinolja. Vad tar man då istället?

Kommentarer

  • Skillnaderna på vit mineralolja och medicinsk vitolja har jag ingen kunskap om, tyvärr. Enda alternativet till  paraffinolja är vanlig matolja, men den skyddar inte träet lika bra. Det du kan göra är att blanda paraffinoljan med lite smält bivax . Vaxet bildar en tåligare yta. Lägg på blandningen och låt dra ca 15 minuter, torka av.

    Madeleine Kreatör