Gjuta egna fiskevikter i silikon?

Hej jag vill gjuta egna blyvikter för mitt fiske men jag är osäker på vad jag ska välja för något silikon. Det är viktigt att formen går att återanvända på ett enkelt sätt. Jag är även nyfiken på hur tjock en form måste vara på det tunnaste stället för att hålla.

Kommentarer

  • Vi rekommenderar detta silikongummi till det du skall göra. Det blir något elastiskt och därmed går det att återanvända. Tjockleken på silikongummit bör vara minst 5 mm.
    Om det du skall gjuta av är väldigt 3-dimensionellt, kurvigt och oregelbundet i formen, så fungerar det bättre med ​ett formlatex​​​. Då får du en helt flexibel form som du efter härdning kan "vränga" av ditt färdiga alster.
    Madeleine Kreatör
  • Tack för svaret och detta håller för bly? Allt jag har sett står klassat för 250 grade och bly smälter på över 300.
  • Vårt silikongummi är anpassat efter de gjutmetaller vi tillhandahåller. Med nya regelverk, så får vi inte sälja produkter som innehåller mer än 0,3 % bly till privatpersoner och jag skulle vilja avråda dig ifrån att använda bly över huvud taget. Vi har följande metaller för gjutning:
    tenn
    tenntackor​​​
    Hoppas att någon av dessa kan passa till ditt projekt.

    Madeleine Kreatör