Hur fixar man ett gammalt matbord som fått olika färg?

Jag har fixat ett stort gammalt matbord. Slipat av all gammal färg och lack.  Betsat och till sist betslackat. När jag lackade sista delen av bordet så kändes lacket lite anulunda från när jag gjorde de andra delarna av bordet. Nu när bordet har torkat så är den delen väldigt matt och nästan brungrå och den första halvan av bordet så fint brun. Jag har använt herdins bets och betslack aqua halvmatt. Vad kan jag göra för att fixa det här? Blir så ledsen då jag kämpat med bordet och så har bordet fått olika färg/yta. Kan lacket ha varit för tort? Snälla hjälp mig
Taryn-Lynn

Kommentarer

  • Hej,
    vad tråkigt att bordet inte blev som du tänkt dig.Det kan vara många faktorer som spelar in. Det kan ha varit någon träbehandling kvar i bordet trots slipning, vissa oljor och vaxer är svåra att få bort och svåra att upptäcka att de finns i träet. Du skriver att lacket kändes lite annorlunda vid den felaktiga delen, var det redan i burken du märkte att lacket kändes annorlunda eller var det efter att du strukit på lacket? På vilket sätt kändes lacket annorlunda? Om lacket förvarats i sin burk med locket förslutet så tror jag inte det varit för torrt.
    När det gäller pulverbets så är det viktigt att betsen rörs om noga innan det påförs. Är det en stor yta som ska betsas så kan betsen behöva röras om i fler gånger för att inte vissa pigment ska sjunka till botten i blandningsskålen. Dessutom om man påför ett extra lager bets för att få mer färg, så kan det påverka ytan och även ytbehandlingen efteråt.
    Bets är dessvärre svårt att rätta till när det är torkat och lackat. Den enda är tyvärr att slipa bort allt, även det som blev bra och börja från början.
    Margareta Inköpschef
  • Det var i slutet av burken och när jag började stryka på den sista skivan så kändes den mer klippig/seg men då hade jag ju redan börjat. Det var deras aqua bets. Ja det är väl bara att acceptera att den ser olika ut 😔
    Taryn-Lynn
  • Vi tar frågan vidare till Herdins, det kan tänkas att de har något mer tips att ge, När vi fått svar från dem så lägger jag in det här på sidan.
    Margareta Inköpschef
  • Hej igen, nu har Herdins svarat mig och svaret lyder så här:
    "Tråkigt att kunden inte lyckats med sitt bord. Det låter som att kunden inte rört om burken innan hon påbörjat behandling med lacken, det finns komponenter i lacken som med tiden sjunker. Detta måste omröras innan påbörjat arbete. Det finns 2 alternativ med detta bord.
    1. Slipa av den berörda ytan, dock med försiktighet. Man få aldrig komma ner till det infärgande betslagret, använd fint slippapper 150-180. Detta gör för hand med typ en slipkloss etc, efter att dammet avlägsnats appliceras 1-2 till lager lack över ytan.
    2. Slipa av hela behandlingen och börja om.
    Glansen och ev ojämnheter kommer absolut bli bättre med alternativ nummer 1.
    Hoppas detta blir till hjälp.
    Margareta Inköpschef