Vad behövs för att fixa en gammal möbel?

Jag har en äldre fanerad byrå som skall byggas om till badrumsmöbel med tvättställ. Lacken är sliten och på ett par ställen är fanéren lite skadad. Jag vill egentligen mest att möbeln ska se ut som den gör nu men fräschare och såklart att den skall tåla vattenstänk. Vad rekommenderar ni för produkter?Liberon rengöring, sedan strippen?
Och därefter?
Vad bör jag tänka på?
Se bild:

Kommentarer

  • Hej
    Detta är en fråga för våra kreatörer men då de har semester skall jag göra mitt bästa att svara.
    Det är svårt att se på bilden hur skadad din möbel är men jag tycker den ser ganska ok ut. Stripper 1675- använder du om du helt vill ta bort all tidigare lack. För att ytan skall klara vattenstänk måste du ha en ordentlig ytbehandling. Om du första tar bort allt med stripper kan du välja att behandla ytan med olja Finishing oil  är en olja som fungerar även i våtutrymmen. Du kan också välja att bara göra rent ytan med 1673- och därefter lacka med Bistrot lack som går att lägga ovanpå en tidigare lackad yta.
    För att laga skadan i fanéren behöver du en bit fanér i samma färg, vår fanér finns endast i björk, bok och ask, du kan betsa den för att få en mer rätt färg. Skrapa bort det gamla limmet och limma fast det nya fanéret med epoxylim.
    Du kan också göra det enklare och laga i med Plastiskt trä som finns i färgerna ek, furu och teak. Det blir förstås inte helt osynligt. Har du mindre skador kan dessa döljas med Möbelretuschpennor
    Lycka till.
    //Marianne
    Marianne Kommunikatör