Hur får jag färg på kermikleran?

Jag har börjat hålla på med lera och vill så småningom börja tillverka ”användbara” saker som tallrikar, muggar osv. Har förstått att jag ska använda keramiklera och härda i 1000-2000 grader. Min fråga är, vad använder jag för färg och lack som inte är farligt att få i sig om det släpper från hantverken? Läste att det finns en speciell lag kring detta och jag undrar vilka färger och lacker som genomgått testerna för att uppfylla kraven kring livsmedel?
Linnea

Kommentarer

  • Det enda sättet att få keramikleran livsmedelbeständig är att pensla/doppa föremålen i glasyr i valfri kulör, innan bränning i keramikugn. Det bästa sättet att lära sig hur man gör detta är att gå en kurs, där kan man också få hjälp med bränning.
    Lycka till!
    Madeleine Kreatör