Finns det färg som är lämplig till leksaker till småbarn?

Emelie Nilsson

Kommentarer

  • Hej,
    Många småbarn tuggar på sina leksaker och därför är det alltid svårt med färg till barn under 3 år eftersom de inte är lämpligt att äta dem även om de är giftfria. För produkter till barn under tre år finns det även specifik lagstiftning, se Leksaksdirektivet. Om man väljer att måla leksaker är det upp till varje förälder och hålla koll om barnet tuggar på leksaken.

    Om man ska måla leksaker för barn över 3 år kan vi rekommendera Acryl Satin, som när det härdat ordentligt (2-3 veckor) uppfyller kraven på innehåll för leksaker till barn över tre år. Vi kan även rekommendera Decormatt hobbyfärg som är salivresistent samt Greenspot Acryl Satin. Den sistnämnda är dessutom Svanenmärkt.

    Under Barn & Ungdom/Färg har vi samlat färger som är lämpliga för barn att själva använda.
    Caroline Marknadschef