Vad ska jag använda för produkter till ett Crokinole-bräde?

Hej,

Jag är sugen på att bygga ett crokinole-bräde, men jag undrar över ytfinishen.(se instruktioner här om ni vill veta mer: https://www.instructables.com/id/Build-a-Crokinole-Board/ )

Det är alltså ett spel där man knäpper iväg trä-diskar och jag vill att det ska vara så lite friktion som möjligt, så att de glider maximalt.

De flesta verkar använda polyuretan för finish och skydd och sedan vax (karnauba-vax i länken jag skrev) för glid. Det behöver vara en yta som skyddar trät och som man kan använda en permanent marker på, så dels strecken fäster och inte sugs upp och sprids i trät. Sen gissar jag att det är bra med ytterligare lager för att skydda strecken och slutligen nåt som det glider bra på.

Vad skulle ni välja för produkter? Är det just de jag nämnde som är bäst eller finns alternativ och i vilken form är bra annars? Vax verkar t ex finnas som tvål-liknande block eller andra produkter som jag gissar är mjuka.

Kommentarer

  • Hej,
    Detta är egentligen en fråga för vår inköpare av lack och vax men hon har semester några veckor till så jag skall göra mitt bästa för att svara.
    Jag tror att en Bistrot lack från Liberon kan fungera bra, och Karnaubavax eller Black bison vax Lycka till.

    Mvh
    Marianne

    Marianne Kommunikatör
  • Hej, har inköparen möjlighet att kommentera produktval nu?

    Jag vet inte hur man använder vax i fast form, är det bara att gnugga eller ska det smältas?
  • Här kommer lite information om karnaubavax:
    Bryt av en bit vax med en mejsel eller mattkniv och smält vaxet tills det löser sig i ett lösningsmedel, så som terpentin. Låt det svalna lite, men låt inte det härda alltför mycket. Det bör vara bara kallt nog att du inte bränner dig på det. Om ytan är trären, så kan du lägga på ett lager av cellulosaförtunning som du låter torka
    Doppa en ren trasa i karnaubavax och applicera ett tunt lager på träet. Se till att lagret vax blir jämnt. Polera trä med en ren trasa.
    Madeleine Kreatör