Är Cementleran fattenfast?

Är cementleran vattenfast när den torkat? Om inte, finns det någon färg eller lack som kan göra den vattenfast?

Kommentarer

  • Denna stenlack ger ett bra skydd. Cementleran lämpar sig dock bäst till små föremål att placera inomhus, den kan vittra sönder av för mycket fukt och temperaturskillnader.
    Madeleine Kreatör
  • Hm. Jag letar efter en lera som jag kan göra tvålfat av så den bör tåla en hel del fukt. Har ni någon annan lera att rekommendera? Jag vill inte ha någon plastig lera och leran får gärna vara ganska tung.
  • Den enda leran vi har som jag tror skulle passa i så fall är någon av våra lergodsleror. Denna måste dock glaseras med glasyr och sedan brännas i keramikugn.
    Ett annat alternativ är kanske gjuta ett i betong och sedan lacka detta.
    Madeleine Kreatör