Vad är ert bokbinderilim gjort av?

Hej!
Vad är ert bokbinderilim gjort av? Är det animaliskt?
Sara

Kommentarer

  • Hej,
    I våra säkerhetsdatablad kan du få fram all information kring produkten. Ett säkerhetsdatablad innehåller information om eventuella hälso- och miljörisker samt andra egenskaper hos vissa kemiska produkter och beredningar.

    Klicka på länken och sök efter artikelnummer 1604-
    Caroline Marknadschef
  • Det där känner jag var ett rätt slappt ickesvar. En länk till säkerhetsbladet hade varit toppen om jag hade velat ta reda på vilka hälso- och miljörisker som fanns med bokbinderilimmet men frågan var huruvida det var animaliskt. Med hjälp av den där länken så vet jag nu vilka farliga ämnen som ingår, och att grunden är plastbaserad, men det utesluter inte att det finns animaliska beståndsdelar...
    Sara
  • Vi kontrollerar med leverantören och återkommer.
    Caroline Marknadschef
  • Vårt bokbinderilim innehåller inga animaliska ingredienser (bara kemikalier och vatten).
    Caroline Marknadschef
  • Tack!
    Sara
  • Hej
    Är ert bokbinderilim syrafritt = gulnar inte?   /Elisabeth
    Elisabeth Sjösäter
  • Hej, Elisabeth
    Bokbinderilimmet har ett pH-värde mellan 5–7. För att vara ett vitlim är detta ett bra (högt) värde. Det gulnar, men mycket lite och långsammare, jämfört med ett standardlim. Vi vill inte kalla detta lim för syrafritt, då pH-värdet kan variera något, men vi kan konstatera att andra aktörer på marknaden gör det.
    Madeleine Kreatör