Kan jag använda bokbinderilim för att limma fast canvasduk på träpannå?

Kan jag använda bokbinderilim för att limma fast canvasduk på träpannå för målning med äggtempera?

Rose-Marie

Kommentarer

  • Hej!
    Jag inväntar svar från kreatör som blivit sjuk.

    Vi återkopplar med svar så snart vi kan!
    Caroline Marknadschef
  • Hej, Rose-Marie
    Bindflex 1161 kan användas på trä och textil och ger en flexibel limfog, så det borde fungera bra. Det enda jag lurar på, är om den tränger igenom din canvas och kan lägga sig på tygets yta? Ska du grunda canvastyget med något (så som gesso?) innan du målar med äggtempera?

    Madeleine Kreatör
  • Hej Madeleine och tack för ditt svar,
    Jag har dels färdiga målningar på duk men också duk för äggtempera och akvarell (Claessons canvas) som ligger och väntar. Den är extra sugande. Jag har målat direkt på duken som jag spänt upp med klämmor på en skiva När jag gör pannåer på träskivor grundar jag med ett gesso av gelatin och krita. (Har tidigare bara målat på pannå som jag preparerat med gesso av gelatin och krita) Kanske kan jag limma upp och sedan använda den gesson på duken innan jag målar?
    Vänliga hälsningar
    Rose-Marie

  • Ja, det skulle jag tro fungerar bra. Lycka till!
    Madeleine Kreatör