Är mässing blyfri?

Finns det bly i den mässingtråd ni säljer? T.ex. i Art.nr 2758-2009.
Vet att ni anger vilka metaller några av de andra mässingmaterial ni säljer innehåller men inte dessa.

En följdfråga ifall de ni har idag är blyfria:
Har de alltid varigt blyfria?
Jag har mässingtråd jag köpt från er för något år sedan och undrar om den är blyfri.

Kommentarer

  • Hej,
    Mässing är en legering av koppar och zink och innehåller inte bly. Därav inte heller den du köpt av oss tidigare.
    Caroline Marknadschef
  • Hej!
    Mässing innehåller ofta bly, den vanligaste mässingen i sverige, som jag har förstått det, innehåller ca. 3% bly.
    Mycket av den mässingen ni säljer nu innehåller inte bly men jag vet att de mässingrundstavarna ni sålde förr innehöll bly.

    Här på denna hemsidan är en tabell med mässingvarianter och vad de innehåller:
    https://danubia.se/sortiment/massing-2/teknisk-data-massing/
    Mycket av det ni har nu är av typerna som är blyfria, men jag vet att jag har kollat upp förr att rundstavarna ni hade var av typerna längre ner i tabellen som du kan se innehåller bly.

    När det gäller trådarna ni säljer står det inte vad de är för typ av mässing. Därför jag frågar, för att kunna va säker.

    //tack för svar
  • Ja absolut, det förstår jag! Svaret har jag fått av vår inköpare på mässing så för just dessa varianter som du frågade efter så ska de inte innehålla bly.
    Caroline Marknadschef