Kan jag använda bladsilver på metall?

Hej! Har en antik (ca 1880) kristallkrona som jag håller på att renovera. Tyvärr polerades stommens silverplätering bort av friman där jag lämnade in den för elektrifiering. Den blev mässingsfärgad, vilket inte passar. Jag provade att spraya stommen med silverfärg, det blev inte så bra. Jag har nu delvis tagit bort färgen med stålull. Jag funderar nu på om jag skulle kunna lägga på bladsilver. Vad tror ni? Kommer det att hålla? Använder man primer (som lim) och någon slags topplack?

Kommentarer

  • Jag tycker verkligen att du skall pröva att lägga på bladsilver. Du använder en grund som du låter torka till lagom klibbighet och sedan lägger du på bladsilvret. Du måste lacka bladsilvret efter påläggning med lack, annars oxiderar det lätt.
    Madeleine Kreatör
  • Tack! Är det ok att använda den vattenbaserade grunden?
  • Hej, Ingrid. Det kan du göra, bara ytan inte är för glatt, som du ska lägga vattengrunden på. Den kan då "krypa" något om du förstår hur jag menar. Lycka till!
    Madeleine Kreatör