Betongpasta på möbler?

Hej!

Hade tänkt köpa ett par skåp på Ikea som jag vill göra om så att de liknar betong.
Hittade betongpasta på er hemsida (artikelnr 5080-9711) och funderar på om den skulle gå att måla redan lackade möbler med? Behöver man i så fall förbehandla på något sätt?
Tack på förhand!

Mvh
/Fanny

Kommentarer

  • Hej Fanny,
    För att det ska fästa ordentligt behöver du slipa ytan innan du målar. Antingen kan du använda betongpasta 5080- eller också målar du med betongfärg 5079-. Oavsett vilken du använder kan det vara bra att grundmåla med en sprayprimer först och sedan använda en målarsvamp när du lägger på betongfärgen för att slippa penseldrag.

    Eftersom det är en möbel behöver du även spraylacka efteråt för att det inte ska skavas av allt för fort. Ju mer struktur det blir på betongen desto lättare är det att färgen slits av.

    Mer inspiration till att måla med betongfärg hittar du på vår inspirationsblogg DIY-Detaljer. Lycka till!

    Vänliga hälsningar,
    Caroline
    Caroline Marknadschef